Mida teha, et sinu toode või teenus oleks tarbija esimene valik, kui ta seda ühel päeval vajab? Aita tal sisuturunduse abil valimine lihtsaks teha:
- Hari ja informeeri teda.
- Tõsta tema teadlikkust.
- Ent ära talle müü – see ei meeldi kellelegi.
blank
Erinevalt teistest lähenemistest on sisuturundust edukalt võimalik teha täiesti TASUTA. Ning see pole üldse keeruline. Seda vähemalt juhul, kui oled kursis kõige järgnevaga.
blank
Alustuseks mõtle välja, millest kirjutada
blank
Jäta meelde, et sinu sisu võiks olla
80 % Kasulik – Huvitav – Meelelahutuslik – Informeeriv / 20 % Müüv
Millest siis ikkagi täpsemalt sisu luua?
#1 Pidevalt üles kerkivad teemad
Mõtle sellele, mis teemasid sinu praegused kliendid ikka ja jälle sinu toote või teenusega seonduvalt tõstatavad:
- „Kuidas toodet paremini kasutada?“
Loo vastav juhend , muutes tarbijale keeruline lihtsaks.
- „Ma ei saa neist mõistetest hästi aru.“
Pane kokku sõnastik sinu valdkonna terminitest (eriti hea, kui mõnda neist Google’ist pidevalt ka otsitakse).
- „Ma ei oska endale sobivat teenust valida.“
Anna (erapooletus) videos nõu selle kohta, kuidas saab väheteadlik tarbija x teenuse osas kõige parema valiku teha.
Kõige eelneva teadasaamiseks suhtle oma klientide, müügiinimeste või klienditeenindusega. Ning loo seejärel sisu, mis tarbijaid päriselt aitab.
blank
#2 Kasuta hetke
blank
Väga lihtne on luua kasulikku sisu hooaegade või tähtpäevade saabumisel (või nende ajal).
Näiteks:
- Mida päriselt põnevat suvevaheajal perega teha?
- Kuidas üle 10 aasta vanune auto talveks ette valmistada?
- Mida kinkida sünnipäevaks naisele, kel on kõik olemas?
Enamasti on mõistlik teemat kitsendada ehk luua fookus – selline artikkel, video vms kõnetab küll kitsamat sihtrühma, ent teeb seda sügavamalt.
Ära kirjuta seda, mis on sulle endale — küllap siis ka lugejale — juba ilmselge ja millest oled tuhandeid kordi lugenud. Hea sisu loomiseks pead tegema põhjalikult eeltööd, otsima infot, täiendama ja avastama.
blank
#3 Varasta teiste ideid
blank
Enamikel teemadel on konkurendid või välismaal samas valdkonnas tegutsevad ettevõtted juba sisu loonud.
Pööra see enda kasuks, et
- teha sama sisuturundust, aga veel paremini
- võtta teiste looming enda sisu aluseks – muidugi koos viidetega (kureeritud sisu)
- leida sisuideid hoopis mõne muu valdkonna sisu analüüsides
Kõige selle jaoks külasta vastavate ettevõtete blogisid, liitu nende uudiskirja saajatega jne.
Või tutvu järgmises peatükis toodud tasuta tööriistadega.
blank
Jääd siiski sisuideede osas hätta?
blank
Õnneks on ka rida tööriistu, mis sind sisuideede loomisel aitavad:
#1 Buzzsumo
Buzzumo annab lisaks juba loodud ingliskeelse sisu ülevaatele sulle vastuse ka selles osas, milline sellest sisust kõige paremini toiminud on. Ning seda peaaegu mistahes valdkonnas.
Sisu toimivust näitavad kaasatuse (engagement) määrad ja jagamised sotsmeedia keskkondades ning artiklile linkivate kodulehekülgede arv.
Sisuideede saamiseks Buzzsumo abil toimi järgnevalt:
- Ava veebileht https://app.buzzsumo.com/research/most-shared
- Kirjuta otsinguaknasse
- mõni välismaine sinu valdkonnas tegutseva brändi nimi, kes sisuturundusega tegeleb. Buzzsumo väljastab sulle otsekohe vastused nende kõige populaarsema sisu kohta.
- märksõna, mille kohta võiksid ise soovida sisu luua.
Vaata tulemused üle ja võta parimast sisust šnitti.
blank
Kui see sisu on ingliskeelses maailmas toiminud, toimib see väga suure tõenäosusega ka Eestis. Loomulikult oma mööndustega.
PS. Buzzsumos on päevas tasuta kolm otsingut.
#2 Podcastid
Ka podcastid ehk taskuhäälingud annavad sulle teada, millist sisu teistes suuremates keeltes (inglise, hispaania, prantsuse…) loodud on.
Suurima valiku podcaste leiad iTunes’ist (saad kasutada nii Mac’i kui Windowsi arvutiga kui Apple’i nutiseadmetega).
Sisesta iTunes’i otsingusse oma valdkonna või teema märksõna, millest sa sisu luua soovid ning mis sinu sihtrühma huvitada võiks. Enamikel iTunes’is olevatel podcastidel on ka kirjeldus, tehes sobiva podcasti valimise sulle väga lihtsaks.
Mis edasi?
Kasuta saadud infot selleks, et luua vähemalt sama hea sisuga oma podcast, artikkel, video vms.
PS. Podcastidele analoogselt saad häid sisuideid ka artiklite keskkonnast www.medium.com
#3 Foorumid ja Facebooki grupid
Peaaegu iga valdkonna jaoks on olemas oma Facebooki grupp.
Lisaks arvamusliidritele on neis gruppides ka inimesi, kes esitavad küsimusi selle kohta, kuidas midagi teha.
blank
Sinul polegi vaja teha muud, kui mõnest sellisest küsimusest kinni haarata ja selle kohta sisu luua.
blank
Sama lähenemist saad kasutada kõikvõimalike foorumite puhul.
Kui sa ikka veel sisuideede osas hätta jääd, leiad siit artiklist veel hulgi konkreetseid teemasid ja ideid.
blank
Kui palju maksab sisuideede väljamõtlemine, kui oled kursis kõige eelnevaga? 0 eurot.
Ilma strateegiata kaugele ei purjeta
Sisuturundust tehes pea kindlasti meeles, et sa ei tohi keskenduda oma tootele, vaid tarbija aitamisele, harimisele või tema elu huvitavamaks muutmisele. Seda tehes muudad enda ja oma toote märkamatult talle vajalikuks.
Ent see ei ole strateegia, vaid sisuturunduse tuum.
Strateegia osas peaksid hoopis läbi mõtlema ja kirja panema kõik järgneva:
ST komponendid
Eesmärgid Eesmärkideni jõudmine Sihtrühm ja selle vajadused Kanalid | Töökorraldus
Vastutajad jt osapooled (Sisu)kalender, sh aeg ja sagedus Formaat ja levitamine Mõõtmine |
- Eesmärgid – miks sa üldse ST-d teed? Millised on sellega seotud riskid? Millist edu/tulemust sa soovid saavutada?
- Eesmärkideni jõudmine – millist väärtust sa tarbijale pakud? Kuidas sinu ST konkurentide ST-st eristub? Millised on eesmärkideni jõudmisega seotud takistused ja võimalused?
- Sihtrühm – kes on sinu sisu tarbivad inimesed? Milline on nende ostuteekond sinu veebilehel ostuteekond ja millises teekonna etapis sa neile väärtust pakkuda saad?
- Kanalid – kuidas sinu sisu tarbijateni jõuab? Kui kõik konkurendid levitavad oma sisu samades kanalites, siis kas on kanaleid, kus konkurents on väiksem?
- Töökorralduse puhul mõtle läbi ja fikseeri kõik järgnev:
- Kes mille eest vastutab? Kas kõik osapooled on strateegiaga kursis?
blank
Jaga strateegiat kindlasti nii paljude osapooltega kui võimalik – eriti oluline on kaasata digiturunduse huviga kolleege, tegevjuhist laomeheni välja. Ning kui kasutad agentuuri, siis ka nende tööl peab keegi silma peal hoidma.
- Kalendrisse lisa info plaanitavate postituste, kaasatud ja vastutavate inimeste, ilmumisaja- ja sageduse kohta. Sisu ei pea liiga tihti avaldama, ent 1x kuus on toimiva ST tegemiseks samuti liiga harv.
- Millises formaadis inimesed sinu sisu kõige meelsamini tarbida soovivad? Kas on mõni formaat, mida konkurendid veel ei kasuta? Millises formaadis sul endal realistlik sisu toota on?
- Kus plaanid oma sisu levitama hakata? Kas see aitab sul seatud eesmärkideni jõuda? Kas ja millest tulenevalt oled valmis sisu raha eest levitama?
- Milliseid mõõdikuid sa ST hindamiseks kasutad?
blank
Näiteks e-pood võiks soovida mõõta järgnevat: meiliaadresside jätmine, sisu jagamine, tehtud ostud – kõik on võrdse kaaluga.
blank
Kõik see kokku ongi sisuturunduse strateegia.
Ent mis kasu sellest siiski on?
2017. aastal Eestis läbi viidud Sisuturunduse uuringust selgus, et ettevõtted, kes oma sisuturunduse strateegiat dokumenteerivad, teevad efektiivsemat sisuturundust. Sest neil on siht pidevalt silme ees, säilub sisuturunduse järjepidevus ning tekib võimalus ST edukust vastu planeeritud tegevusi võrrelda.
blank
Strateegia ei pea olema 10 A4 pikk – ST vundamendi valamiseks piisab reeglina ka ühest leheküljest.
blank
Kui palju maksab strateegia koostamine, kui oled kursis kõige eelnevaga? 0 eurot.
blank
Järgmiseks mõtle läbi formaat
blank
Formaadi osas ei ole kindlasti lõplikku tõde – ühele sobib üks, teisele teine. Ühed eelistavad tarbida videot, teised podcaste. Ning see tuleks sul oma ST strateegias kindlasti läbi mõelda.
Laias laastus jagunevad sisuturunduse formaadid järgmiselt:
Tekst
Blogiartikkel Uudiskiri E-raamat Ostujuhend Intervjuu Uuring Arvamusartikkel … | Teised
Video Foto Podcast Infograafik Meem Webinar Slaidiesitlus |
See, milline formaat sinu ettevõttele / tootele / teenusele kõige paremini sobib, sõltub väga paljudest asjaoludest. Sealhulgas sellest, kuidas sa kavatsed oma sisu levitada (loe juba järgmisest peatükist).
blank
- Kõige paremini levib Facebookis täna video.
blank
Kas oleksid valmis tarbijaid harima, nende meelt lahutama vms oma hääle ja/või näoga? Muidugi võid suurepärast sisu toota ka oma tooteid ja teenuseid filmides, ent inimene tahab ikka teist inimest näha, seda ka videos.
Head video-sisuturundust teeb Eestis näiteks Sportland.
blank
Kas videot on võimalik tasuta toota? Absoluutselt – telefoniga ja lihtsamate videotöötlusprogrammidega sünnivad täna väga head klipid.
blank
Kõik eelnev kehtib ka podcast’ide ehk taskuhäälingute kohta.
blank
- Facebookis toimivad hästi ka foto + lühike tekst tüüpi postitused.
blank
Mõtle läbi – kas sul on oma toodetest või teenustest olemas või võimalik teha / lavastada suurepäraseid fotosid? Kui jah, siis hakka kohe pihta – tarbijatele meeldib visuaalselt haarav sisu, mida on kiire ja lihtne tarbida.
Facebooki asemel või sellele lisaks on fotosisu tootmisel kindlasti mõistlik ettevõtte Instagrami konto tööle panna. Pea meeles, et enamasti ei peaks fotoga koos postitatav tekst olema pikem kui 10 sõna.
blank
- Tekst läheb endiselt peale, misiganes vormis.
blank
Artiklid töötavad ulatuse ja haaravuse osas eelnevalt mainitud formaatidest küll veidi kehvemini, ent see sõltub siiski ennekõike loodavast sisust – väärt ideega ja hästiteostatud blogiartikleid loetakse endiselt väga hea meelega.
Sama asi kehtib uudiskirjade, e-raamatute ja arvamusartiklite kohta.
On kindlasti hea meeles pidada, et ühel ja samal teemal saad (ja on tihti ka väga mõistlik!) sisu toota rohkem kui ühe formaadi jaoks.
blank
Näiteks blogiartiklis olevast infost saad hiljem luua infograafiku, e-raamatust webinari, ostujuhendist video jne.
blank
Kui sinu valdkonnas ei tooda keegi sisu intervjuu, e-raamatu, infograafiku, webinari või uuringu vormis, siis on nende formaatide kasutamisel edu sulle samahästi kui garanteeritud.
blank
Kui palju maksab mistahes formaadis sisu tootmine, kui oled kursis kõige eelnevaga? 0 eurot, vaja on vaid pealehakkamist.
blank
Tasuta tööriistad, mis sul eri formaadis sisu luua aitavad
Õnneks ei ole sa sisuturunduse tegemisel üksi ning sind aitavad järgmised tööriistad:
- Pealkirjade kirjutamine: Hubspoti pealkirjade/blogiartiklite ideede generaator (ingl. k)
- Online tekstitoimetaja: Hemingway (ingl. k)
- Märksõnaotsing SEO-artiklite kirjutamiseks: AdWords, Google’i seotud otsingud (kui otsid midagi Google’ist, siis näitab Google sulle ka teisi analoogseid märksõnu, mida inimesed otsivad), sinu veebi märksõnad Google Analyticsis
- Visuaalid:
- Visuaalide loomine: Canva
- Tasuta pildipangad: Visualhunt, Pixabay, Unsplash
Kuidas sisu tasuta levitada?
Päris kindlasti oled sa sisu tasuta levimise ja levitamise osas skeptiline.
Ometi on seda võimalik teha, eriti kui sa ei keskendu vaid Facebookile.
Kuidas seda teha?
- Tooda megahead sisu!
- Kasuta sisu levitamiseks
- omakanaleid – loo päris oma meilinglist, mille liikmed sinu sisu järele januneksid. Oma meilibaasile saad sisu edastada tasuta, Facebook tahab selle eest aga raha (ka oma lehekülje jälgijateni jõudmiseks).
- Google’it – kirjuta otsimootoritele optimeeritud ja tarbijaile kasulikku (igihaljast) sisu
- Facebooki gruppe – postita sinna ainult sellist sisu, mis grupi liikmetele korda läheb. Ning püüa vastavas grupis kindlasti ka muul moel kaasa lüüa peale oma sisu postitamise
- online portaale, ajakirju – kasulikku ja erapooletut sisu avaldatakse hea meelega
- raadiosaateid – kutsu ennast ise saatekülaliseks (hea ja ajakohane teema avab ka need uksed)
- esindatavate brändide lehti / uudiskirju – leia ühisosa enda ja oma koostööpartneri vahel ja tooda vastavat sisu. Teisisõnu – tee ristturundust, pakkudes partnerile välja ka võimalus oma kanalis tema sisu levitada.
- teemaga seotud isikuid – kui sa tead, et sinu sisu läheb korda kellelegi valdkonnaga seotud isikule, palu tal oma sisu jagada (tõenäosust suurendab kindlasti see, kui neid ka vastavas artiklis mainid, postituses ära märgid vms)
- blogijiad, mõjuisikuid ja youtuber’eid – jah, paljudel juhtudel soovivad nemad oma abi eest raha, ent ägedaid projekte on peaaegu kõik valmis ka lihtsalt lõbu pärast tegema. Võta nendega julgelt ühendust
- tee külalispostitusi – otsi välja blogi või muu keskkond, kus ka sinu potentsiaalsed kliendid käivad ja loo sinna relevantsel teemal sisu. Üks sellistest – tasuta sisu ootavatest ja levitada soovivatest keskkondadest on näiteks Veebimajutuse blogi
- või hakka hoopis ise sisuväljaandeks (Telia digitark)
- Tooda megahead sisu!
blank
Selge on see, et sisu tuleb iga päevaga juurde ning selle (tasuta) levitamine tundub üha keerulisem.
Kõigis nimetatud kanalites siiski ON võimalik sisu tasuta levitada, kui see sisu on väga hea. Tuleb lihtsalt läheneda vastavatele inimestele, olla konkreetne ning pakkuda väärt ja kanali esindaja huve arvestavat sisu.
Lähemat infot sisu tasuta levitamise kohta leiad siit.
blank
Kui palju maksab hea sisu levitamine, kui oled kursis kõige eelnevaga? 0 eurot.
blank
Isegi kui see on tasuta, siis kas ST tasub ennast ära?
blank
Mõistagi peaksid oma sisuturunduse toimivust mõõtma.
Edevusmõõdikuid – meeldimised Facebookis, lehevaatamised (pageviews) sinu veebis jms – ei tasuks liiga tõsiselt võtta. Miks mitte?
- Facebookis on näiteks nunnudele ja naljakatele piltidele väga lihtne laike saada. Aga mis on sellise laigi sisuline väärtus? Kas need inimesed levitavad sellega su sõnumit või on ühel päeval potentsiaalsed ostjad? Enamasti mitte.
- Sinu koduleheküljel võib olla tuhandeid lehevaatamisi, aga kui need tõi klikimagnetlik pealkiri, ilma et artiklit oleks keskmiselt üle 5 sekundi loetud, siis milline on sellise ST väärtus?
blank
Sisuturunduse puhul on kõige olulisem (ja samas ka lihtsam) mõõta kolme asja:
- meilibaasiga liitumised (kui sinu kodulehel seda võimalust veel pole, siis on viimane aeg see tekitada)
- sinu loodud sisu jagamised
- toodete-teenuste ostmine, mis tuleneb ST tegevustest (pikemas plaanis).
blank
Neid asju peaksid mõõtma pidevalt iga teatud aja tagant ning püüdma aru saada, milline neist on sündinud sinu tehtud sisuturunduse tulemusel. See ei olegi päriselus nii lihtne, ent kindlasti mitte võimatu.
Lisaks eelmainitud artiklile aitavad sind mõõtmisel need kaks keskkonda:
- bit.ly URL-ide tööriist: selle abil on imelihtne näha, millise kanali ja sisu kaudu tarbijad sinu veebi tulevad.
- Google Analytics: proovi aru saada erinevate kasutajate teekondadest päringu võtmise või ostuni. Nii saad hõlpsasti välja arvutada ühe või teise sisu ja kanali kombinatsiooni tasuvuse.
blank
Kui saad selgust, milline sisu-formaadi-kanali kombinatsioon kõige paremini töötab, keera sellele tuure peale.
blank
Kui palju maksab sisuturunduse mõõtmine, kui oled kursis kõige eelnevaga? 0 eurot.
blank
Kõige raskem asi sisuturunduse puhul on alustamine ja järjepideva sisu tootmine.
Hea tahtmise korral on sisuturundust võimalik edukalt teha täiesti tasuta – tuleb vaid ise aega panustada.
Ent palun ära kindlasti looda tulemusi ühekordsetest tegevustest. Sisuturundust ei tohiks mingi hinna eest teha kampaaniapõhiselt!
blank
PS. Milleks üldse sisuturundus?
blank
Kui sa ei tee veel sisuturundust, siis tea, et:
- 81% inimesi teevad enne ostmist taustatööd
- Google’i otsingutulemustes vaatab 2. lehele vaid 11% inimestest
- 86% inimestest on bänneripimedad
- Makstud reklaami peetakse kõige ülehinnatumaks müügitaktikaks
- 70% inimesi eelistab sisu reklaamile
Õigesti tehtud sisuturunduse abil tuled Google’i otsingus välja esilehel ning oled inimestel õigel hetkel meeles kui neid aidata sooviv ettevõte.
blank
Ning sellistelt – usaldusväärsetelt ja tuntud – brändidelt ostetakse.
blank
Seega aitab sisuturundus väga otseselt kaasa päringute ja müügi kasvule.